18 nov

Az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai

Hallottál már róla, hogy lehetséges csak 1-1 napra felvenni alkalmazottat? Mások azt mondják, hogy ez a legolcsóbb forma jelenleg a foglalkoztatásra?

Nézzük meg, hogy valóban így van-e!

Az egyszerűsített foglalkoztatásnak (lánykori nevén alkalmi munka) bizony komoly keretei vannak, amiket be kell tartani. Bizonyos esetekben valóban ez a legésszerűbb megoldás, de nem mindenkinek a legmegfelelőbb forma.

Hétfő este “Titkos éjjeli tippek” rovatomban a Facebook-on ezt a témát vettem górcső alá. Ha lemaradtál róla, itt tudod visszanézni:

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.11.18., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

11 nov

Minden, amit az ingatlan bérbeadásról tudnod kell!

Az ingatlanok bérbeadásával kapcsolatban még mindig sok a tévhit. Ezeket szeretném eloszlatni ezzel a bejegyzéssel.

ingatlan bérbeadás

Az első és legfontosabb tisztázandó kérdés, hogy magánszemély vagy vállalkozás ad bérbe, a második kérdés pedig, hogy a bérbevevő magánszemély vagy vállalkozás. Nézzük a lehetőségeket!

A legegyszerűbb variáció, amikor magánszemély ad bérbe magánszemélynek. Réges-régen ehhez adószámot kellett kiváltania a bérbeadónak, 2010. óta már erre sincs szükség. Egyszerűen a felek kötnek egy bérleti szerződést, a pénz átvételéről pedig mindig készítenek készpénzes bizonylatot, vagy ha utalással történik a fizetés, akkor a bankszámlakivonat lesz a bizonylat. Majd pedig erre a bruttó bérleti díjra a bérbeadó kiszámítja az SZJA-t (EHO-t csak akkor kell ha a bérleti díjból származó jövedelem éves szinten 1 millió Ft felett van) annak megfelelően, hogy a költségelszámolásos vagy a 90%-os szabályt választotta. Az SZJA-t negyedévente a negyedévet követő hó 12-ig erre a bankszámlaszámra kell utalni: 10032000-06056353-00000000. Közleménybe csak az adóazonosító jelet (esetleg adószámot ha az is van régről) szabad írni, mert az alapján tudja a NAV beazonosítani az utalást! Az EHO számlaszámát le se írom, mert a tervek szerint az ingatlan bérbeadás utáni EHO-t eltörlik 2018. január 1-jétől. Végezetül pedig az év végi SZJA bevallásában a bérbeadó feltünteti ezt a jövedelmet a megfizetett adóval együtt, és ha jól számolta év közben az előlegeket, akkor már különbözetet sem kell fizetnie május 20-ig.

FONTOS: Ha a közműveket nem íratják át a bérlő nevére, hanem a bérbeadó nevén maradnak, de a bérlő ezt is megtéríti számára, akkor bizony a rezsi összege is bevétel lesz a bérbeadónál! Tehát nem mindegy, hogy melyik fentebb említett elszámolási módot választjuk!

A másik leggyakoribb változat, hogy magánszemély ad bérbe vállalkozásnak. Ekkor bizony nem járható az előző út. Sőt, szigorúan TILOS, hogy a bérbeadó önállóan intézze az SZJA fizetést! Ugyanis a törvény szerint a vállalkozó kifizetőnek minősül, és kutya kötelessége havonta bérszámfejteni a bérleti díjat, levonni az adót, azt elutalni a  NAV felé, a magánszemélynek pedig csak a nettó bérleti díjat kifizetni. Természetesen ugyanúgy mint egy bér esetében az éves kifizetésekről legkésőbb következő év január 31-ig igazolást ad a magánszemély részére, akinek fel kell tüntetnie ezeket az adatokat a saját SZJA bevallásában, de különbözet már itt sem fog keletkezni.

Nézzük mi a helyzet, ha vállalkozás ad bérbe!

Egyrészt vállalkozás csak akkor adhat bérbe, ha az ingatlan a saját tulajdonában áll, vagy pedig hivatalosan bérli azt (akár magánszemélytől, lásd az előző esetben ilyenkor mi az eljárási rend). Az ingatlanbérbeadás áfa szempontból egy mentes tevékenység, azaz függetlenül attól, hogy alanyi mentes vagy pedig áfás a vállalkozásunk, ezt a tevékenységet biztosan áfa nélkül fogjuk leszámlázni. A csavar annyi a dologban, hogy ha a vállalkozásnak az előnyösebb, akkor áfássá teheti ezt a tevékenységét, és akkor természetesen ugyanúgy 27% áfával számlázza ezen bevételeit bárki felé is adja ki az ingatlant, legyen az magánszemély vagy egy másik vállalkozás. Általában azok a cégek választják ezt, akik eleve főtevékenységként végzik a bérbeadást, hiszen akkor minden költségük áfa tartalmát is levonásba helyezhetik, ami felmerül ezzel kapcsolatban. Viszont a kisebb cégek, akik csak alkalomszerűen adnak bérbe sokszor jobban járnak, ha maradnak a mentes számlázásnál (ekkor ne felejtsük el arányosítani azon költség számlák áfa tartalmát, amelyeket nem tudjuk tételesen tevékenységenként elkülöníteni).

Itt említeném meg, hogy ez az ügylet az időszakos elszámolású ügyletek csoportjába tartozik, és ha számlát kell írnod, akkor ennek nem egyszerű szabályait különösen tanulmányozd át! Ehhez ebben a bejegyzésemben találsz segítséget.

Ha pedig katás vállalkozó vagy, akkor biztosan tudod, hogy maximum magánszemélyként végezheted a bérbeadási tevékenységet, és vállalkozóként nem, viszont itt is vna több csavar. Egyrészt mindenképpen be kell jelentkezned adószámos magánszemélynek erre a tevékenységre. Nem kapsz új adószámot, hanem a meglévő marad, csak a törzsadataidba felvezetik, hogy ezt önálló és nem vállalkozói tevékenységként végzed. Illetve ha alanyi mentes vállalkozó vagy, akkor bizony a 8  milliós keretedbe a bérbeadásból származó bevételed is beleszámít, és ha a kettővel együtt átléped a keretet, akkor a vállalkozói tevékenységed áfássá válik, míg a bérbeadás a tevékenység jellegére tekintettel marad mentes, ahogy azt fentebb már ecseteltem.

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.11.11., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

03 nov

Kihasználatlan szocho kedvezmények

Első “Titkos éjjeli tippek” című adásomban azokról a lehetőségekről beszéltem, hogy hogyan tudnak a munkáltatók olcsóbban foglalkoztatni.

Hallottál már fél füllel a munkahelyvédelmi akciótervről, amelyekkel járulékot spórolhatnak a munkáltatók? De fogalmad sincs, hogy mi is ez pontosan, miből jár a kedvezmény, és egyáltalán milyen feltételei vannak az igénybevetélnek? Kattints az alábbi videóra!

Minél többen tudnak ezekről a lehetőségekről, annál többen fogják kihasználni ezeket a szocho kedvezményeket. Ezért kérlek oszd meg olyan ismerőseiddel, akik számára ez a bejegyzés hasznos lehet!

Hogy jegyzetelni is tudj, lefotóztam a “puskáimat”.

Ezek a félkedvezményre jogosító lehetőségek:

Fél szocho kedvezmény

Ezek pedig a teljes kedvezményre jogosítóak:

Teljes szocho kedvezmény

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.11.03., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

22 okt

Utalj olcsóbban devizát!

Több ügyfelem is használja a TransferWise-t, és már régóta ki szerettem volna én is próbálni. A héten megtettem, és most megosztom veled is a tapasztalatimat!

TransferWise

A TransferWise egy olcsóbb devizautalási forma, mintha a saját forintos számládról direktben utalnál devizát valaki más devizás számlájára. Persze érdemes azért megnézned, hogy a te bankod ilyen esetben pontosan milyen konverziós költségekkel is számol, de elég valószínű, hogy ez lesz a nyerő megoldás számodra is. Ha ügyfeleid devizában tartják a pénzüket, és neked forintos számlára utalnak, akkor arra is jó megoldás a TransferWise. Hisz nagy előnye, hogy ilyenkor a te bankod a beérkezéskor nem von le a deviza konverzióért még plusz díjat, hiszen nem deviza, hanem forint érkezik a magyar forintos számládra.

Nekem a héten a MOSS miatt kellett egy nagyon kis eurós összeget utalnom a NAV Informatikai intézetének. Ha esetleg lövésed sincs mi ez a MOSS, akkor ebből a régebbi bejegyzésemből megtudod. Szóval gondoltam beregisztrálok én is a TransferWise-ra, és kipróbálom.

A regisztrációról sajnos nem készítettem képernyőfotókat, de nagyon egyszerű a folyamat, és minden lépésen magyarul vezet keresztül, tehát nem lehet elrontani. Először csak egy e-mail címet és jelszót kell megadni. Utána már rögtön be is írhatjuk, hogy mekkora összeget, milyen devizanemben és milyen számlaszámról milyen IBAN számra szeretnénk küldeni. A következő lépésben meg kell adnunk a saját magánszemélyes adatainkat, és a személyazonosság ellenőrzéséhez be kell szkennelnünk egy hivatalos iratunk képét is (ez lehet útlevél, személyi igazolvány vagy vezetői engedély is). Az utolsó lépésben pedig meg kell adnunk a vállalkozásunk adatait is.

Ezeket mind ellenőrzik, és ha jóváhagyják, akkor már utalódik is az összeg. Ennyire egyszerű az egész.

Ha kíváncsi vagy, hogy minderről hol tudsz bővebben tájékozódni és hol lehet regisztrálni, akkor kattints ide!

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.10.22., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

15 okt

Hogyan foglalkoztass legálisan?

Gyakori kérdés, hogy ha alkalmazni szeretnénk valakit, arra milyen lehetőségünk van. Egyáltalán ki foglalkoztathat kit? Nézzük csak a válaszokat!

Főként a katások szokták feltenni nekem azt a kérdést, hogy vajon nekik lehet-e alkalmazottjuk. A válasz az, hogy természetesen lehet. Igazából bárki foglalkoztathat bárkit. Még pár évvel ezelőtt annak is utánajártam egyszer, hogy az adószámos magánszemélyek is foglalkoztathatnak. Ez azért még számomra is furcsa volt kicsit…

Foglalkoztatás legálisan

Jelenleg az alábbi 3 formában lehetséges a legális foglalkoztatás:
– munkaviszony
– megbízási jogviszony
– egyszerűsített foglalkoztatás (régi nevén “alkalmi munka”)

Nézzük ezeket egy kicsit közelebből munkajogi szempontból!

A munkaviszony az egyik legelterjedtebb foglalkoztatási forma. Itt beszélhetünk teljes (8 órás) vagy részmunkaidőben történő foglalkoztatásról. A legfontosabb, amire ennél a formánál figyelni kell, hogy mindig legyen munkaszerződés, és a munkavállalónak mindig legyen naprakész jelenléti íve (egyedül a vezető pozícióban lévőknél nem kötelező). Illetve ha valaki munkaviszonyos, akkor kötelezően a havi munkabérét ki kell fizetni következő hó elején. Legnagyobb előnye, hogy munkáltatóként egyedül a munkaviszonynál érvényesíthetőek a  különféle szocho kedvezmények (pl. pályakezdőkre, 25 év alattiakra, 55 év felettiekre, kismamákra, tartósan álláskeresőkre, szakképzetlen munkakörökben dolgozókra stb).  A kismamák foglalkoztatásáról ebben a bejegyzésben írtam bővebben.

Megbízási jogviszony

A megbízási jogviszonynál megbízási szerződést kell kötni a vállalkozó és a magánszemély között. Legnagyobb előnye, hogy ha nem történik munkavégzés, akkor adott hónapra nem kell bért számfejteni és kifizetni. Illetve ha a tárgyhavi járulékalapot képező jövedelem nem éri el a minimálbér 30 százalékát (idén 38.250 Ft), illetőleg naptári napokra annak harmincad részét, a jogviszony nem minősül biztosítási jogviszonynak, és csak SZJA (15%) és szociális hozzájárulási adó (22%) terheli. Hátránya ugyanakkor, hogy viszonylag kevés olyan foglalkoztatási lehetőség van, ahol jogszerűen élhet ezzel a foglalkoztató, mert ezt önálló tevékenységnek tekinti a törvény. Tipikusan ilyen ha valaki otthonról bedolgozik, amihez a saját eszközeit használja, saját időbeosztásban tevékenykedik.

Végül beszéljünk kicsit az egyszerűsített foglalkoztatásról. Ez a turisztikai és mezőgazdasági idénymunkák tekintetében a legelterjedtebb. Munkáltatóként nagy előnye, hogy csak napi 1.000 (illetve 500) forint egységes közterhet kell fizetni, függetlenül a bér nagyságától, a kötelező alapbér pedig a minimálbér 85%-nak, garantált bérminimum esetén 87 %-nak megfelelő összeg. Viszont sokan nem tudják, hogy ha a mentesített keretösszegen felül kap valaki egy napra eső összeget (idén napi: 5.870/7.410 Ft), akkor a különbözet után 15%-os SZJA fizetési kötelezettség keletkezik az éves adóbevallásában. Tehát ilyenkor a magánszemélynek be is kell vallani azt (ha kisebb az átlagos napi összeg, akkor nem) az SZJA bevallásában. Ha ez nem történik meg, akkor az adóhatóság azt hiányolni fogja, hisz a munkáltató ezt is jelenti a havi járulékbevallásában. Erről a formáról ebben a blogbejegyzésemben olvashatsz még praktikus infókat.

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.10.15., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

09 okt

Katások és a cégautó adó

Lehet, hogy meglepő ezt a két adót egy címben emlegetni, de hidd el, hogy van az az eset, amikor mindkettőt kell fizetni. Nézzük mikor!

katások és a cégautó adó

Óriási tévhit az, hogy a kisadózó vállalkozások tételes adója (KATA) minden adót kivált, hiszen csak társasági adót, SZJA-t, EHO-t és járulékokat vált ki (ez utóbbiakat is csak a katás tagnál, ha Bt-ről van szó). De a helyi iparűzési adót a katásoknak is fizetni kell, illetve ha már felmerül például az általános forgalmi adó, a népegészségügyi termékdíj, az élelmiszerlánc-felügyeleti díj,  a környezetvédelmi termékdíj fizetés, a rehabilitációs hozzájárulás vagy a cégautó adó, akkor ezeket bizony a kata mellett is meg kell fizetni. Illetve ugye tudod, hogy a kamarai hozzájárulást is fizetni kell minden katás vállalkozónak is?

Oké, oké, de a legkisebbeknél azért ezek ritkán merülnek fel, mégis mikor kerülhet képbe egyáltalán a cégautó adó? Hiszen a katásoknál alap esetben nem történik költségelszámolás, nem gyűjtik a költség számlákat. A cégautó adót pedig pont azért kell fizetni, mert költégelszámolás történik egy személygépjármű kapcsán.

De nézzük melyek azok az esetek, amikor cégautó adót kell fizetni:

  • például egy olyan vállalkozás, akinél a tevékenységből adódóan elképzelhetetlen, hogy nem rendelkezik autóval (pl. taxisok, futárok ha nem motoros vagy biciklis ;)) persze ez is csak akkor érdekes, ha mondjuk egy katás Bt-ről van szó, mert egyéni vállalkozónál ugye értelmezhetetlen, hogy a vállalkozás vagy a magánszemély szerepel a forgalmiban, és ha nem történik semmi miatt sem költségelszámolás, akkor meg lehet úszni az adó fizetését
  • például áfás katás vállalkozó nyílt végű pénzügyi lízing keretében vásárol egy személygépjárművet, aminél útnyilvántartás vezetése mellett a céges utak arányában visszaigényelhető a lízingdíj áfája; mivel az áfa visszaigénylés miatt történik költségelszámolás, ezért bizony itt meg kell fizetni a cégautó adót is

Természetesen ez utóbbi esetben érdemes számolgatni, hogy mennyit nyerünk éves szinten, és vajon az több-e mint a cégautó adó, melynek havi mértéke az alábbiak szerint alakul:

gépjármű motorjának teljesítménye Környezetvédelmi osztály-jelzés
(kw) „0”-„4” osztályjelzések esetén „6”-„10” osztályjelzések esetén „5”; „14-15” osztályjelzések esetén
0-50 16 500 Ft 8 800Ft 7 700Ft
51-90 22 000 Ft 11 000 Ft 8 8000 Ft
91-120 33 000 Ft 22 000 Ft 11 000 Ft
120 felett 44 000 Ft 33 000 Ft 22 000 Ft

Az adót egyébként negyedévente következő hó 20-ig kell befizetni és bevallani a '01-es bevalláson, és csökkenthető az önkormányzat felé időben megfizetett gépjárműadóval.

FONTOS! Teherautó esetén nem kell megfizetni, tehát az nyugodtan lehet akár egy katás vállalkozásban is.

Érdekel egy színtiszta gyakorlati workshop, ami katásoknak szól, és ahova eljössz egy laptoppal, majd pedig kész bevallásaiddal térsz haza? Ha igen, akkor kattints ide!

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.10.09., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

08 okt

Autóval kapcsolatos költségelszámolások

Rendszeresen visszatérő kérdés, hogy hogyan tudjuk elszámolni az autóval kapcsolatosan jogosan felmerülő költségeinket. Nézzük a lehetőségeket!

Fontos, hogy az alábbiak mind személygépjárműre vonatkoznak, és teherautóknál sokkal lazább a szabályozás, ez utóbbit nyugodtan vásárolhatunk a vállalkozásunkba. Viszont a személyautók témakörre eléggé körbe van szabályozva, ezért kapásból a legegyszerűbb azt mondani, hogy cégautó adó megfizetése mellett sima ügy, de ha azt nem akarjuk megfizetni, akkor szinte nem is lehet semmit. De nézzük akkor sorban, és kezdjük azzal, hogy mi is ez a bizonyos cégautó adó.

Ha a vállalkozásunk nevére vásárolunk egy személygépkocsit, akkor a vásárlást követő hónaptól meg kell fizetni a cégautó adót, melynek havi mértéke az alábbiak szerint alakul:

gépjármű motorjának teljesítménye Környezetvédelmi osztály-jelzés
(kw) „0”-„4” osztályjelzések esetén „6”-„10” osztályjelzések esetén „5”; „14-15” osztályjelzések esetén
0-50 16 500 Ft 8 800Ft 7 700Ft
51-90 22 000 Ft 11 000 Ft 8 8000 Ft
91-120 33 000 Ft 22 000 Ft 11 000 Ft
120 felett 44 000 Ft 33 000 Ft 22 000 Ft

Az adót negyedévente következő hó 20-ig kell befizetni és bevallani a '01-es bevalláson, és csökkenthető az önkormányzat felé időben megfizetett gépjárműadóval. Cserébe mindenféle az autóval kapcsolatosan felmerülő költségünket elszámolhatjuk  a vállalkozásunkban (üzemanyag, karbantartás, felszerelés stb.). Természetesen az autó beszerzési értéke is évente költség lesz, hisz értékcsökkenést kell rá számolnunk. Egy nagyon fontos dolog van még, hogy az ÁFA törvény szerint ezen költségek áfája tételes tiltás alá esik. Cserébe az autó eladásakor sem kell áfát felszámítanunk. Erről ebben a bejegyzéseben írtam már bővebben. Ha valakinek a tevékenység jellegéből adódóan sokat kell autókáznia, akkor bizony érdemes számolgatni, hogy megéri-e vagy sem. Én általában azt szoktam tanácsolni, hogy ha a 12 havi cégautó adó kevesebb mint a 9%-os társasági adó/vállalkozói SZJA, ami az autóval kapcsolatos költségek nélkül keletkezne év végén a nyereségünkre, akkor bizony érdemes "céges" autóban gondolkodnunk.

Illetve még egy érdekesség, hogy ha ezt választjuk, akkor útnyilvántartást sem kötelező vezetni, egyedül a kilóméteróra állásokat kell feljegyeznünk időszakonként (havonta a legcélszerűbb). Egy értelme viszont van az útnyilvántartás vezetésének, az pedig az üzemanyag-megtakarítás intézménye. Ez nem más, mint a ténylegesen megtett kilóméterek x NAV üzemanyagnorma x NAV üzemanyagár, és ebből kivonjuk a számlák alapján ténylegesen elszámolt üzemanyagköltséget. Ezt az összeget üzemanyag-megtakarítás címén havi 100.000 Ft-ig adómentesen kifizethetjük a dolgozónak, aki vezette a gépjárművet. Mivel ez egy adminisztráció igényes módszer, ezért nem alkalmazzák túl sokan a kisvállalkozók körében.

De nézzük milyen lehetőségeink vannak, ha nem akarjuk megfizetni a cégautó adót.

Egyéni vállalkozóként jelenleg max. havi 500 km-t számolhatunk el saját vagy házastársunk gépjárműjére. Ehhez nem is kell vezetni semmilyen útnyilvántartást, elegendő egy kis táblázat, ahol az 500 km össze van szorozva az éppen aktuális NAV üzemanyagárral és normával. Fontos, hogy ha 1 km-el is többet szeretnénk elszámolni, akkor bizony cégautó adót kell fizetni. Illetve 2018-tól már nem csak a saját vagy házastárs autója lesz alkalmas az elszámolásra, hanem bármelyik közeli hozzátartozóé, viszont a tulajdont törzskönyvvel vagy hatósági igazolással kell igazolni.

Cégek esetében pedig egyetlen lehetőség maradt, az a kiküldetési rendelvény, amellyel a cég kiküldi az alkalmazottját vagy személyesen közreműködő tagját, hogy céges ügyekben saját autójával járjon el. Ilyenkor vezetni kell a kiküldetési rendelvényt, amelyen fel van tüntetve, hogy pontosan honnan hova ment az illető, az hány kilómétert, és ezt is az aktuálisan közzétett NAV üzemanyagárral és normával kell átszorozni. Az SZJA törvény szerint ebben és az előző esetben is adható a 15 Ft/km általános személygépkocsi normaköltség is.

Ha katás vagy, és azt gondolod, hogy téged ez az adónem aztán biztosan nem érint, akkor ebből a blogbejegyzésemből megtudhatod, hogy bizonyos esetekben neked is meg kell fizetni!

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.10.08., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

17 Sze

Diákok biztosítási jogviszonya

Számtalanszor felmerül a kérdés, hogy a diákok meddig biztosítottak, és mikortól kell nekik egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetni.

diákok biztosítási jogviszonya

Ami szerintem mindenki számára tiszta, hogy a magyarországi nappali tagozatos hallgatói jogviszonnyal rendelkezők egészen addig biztosítottak, amíg a diákigazolványuk érvényes. A diákigazolvány érvényesítési határideje a közoktatásban október 31. napja, a felsőoktatásban pedig október és március 31. napja félévtől függően. Mindenesetre mindig a diákigazolványon szereplő dátum lesz a mérvadó.

Az érvényesség lejártát követően az egészségügyi szolgáltatás további 45 napig vehető ingyenesen igénybe (pont mint egy munkaviszony megszűnése után is). Utána mindenkinek be kell jelentkeznie a ‘T1011-es nyomtatványon az egészségügyi járulék fizetése alá, és csekket igényelnie, vagy átutalással teljesítenie a havi befizetést. Ez 2017-ben 7.110 Ft/hó.

Viszont ami érdekesség, hogy a diákigazolványok érvényessége a hallgatói jogviszonyok szünetelése alatt is fennáll, tehát ekkor sem kell még egy diáknak megfizetnie az egészségügyi szolgáltatási járulékot.

Ami még ennél is érdekesebb, hogy a külföldön tanuló diákoknak viszont fennáll itthon az egészségügyi szolgáltatási járulék (köznevén a “saját TB”) fizetési kötelezettsége, kivéve:

  • ha A1-es igazolással leigazol valamilyen külföldi biztosítási jogviszonyt (pl. dolgozik is külföldön), és
  • ha az adott országgal van szociálpolitikai egyezménye Magyarországnak, és
  • az adott egyezmény alapján van lehetőség a mentesítésre.

Tehát ilyen esetben mindenképpen érdemes mélyebben vizsgálódni a témában, mert például a közösségi szociális biztonsági rendszert szabályozó EU-s rendelet a nappali tagozatos hallgatók számára nem mond ki mentesítő szabályt. Szóval egy EU-s országban nappalis hallgatónak bizony itthon meg kell fizetnie az egészségügyi szolgáltatási járulékot.

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.09.17., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

10 Sze

Minden, amit az iparűzési adóról tudni kell

Ismét élőztem a Facebook-on és az iparűzési adó volt a téma.

Kinek és mikor kell fizetni iparűzési adót?
Milyen elszámolási módszerek vannak, melyek az egyszerűsített verziók?
Mikor kell adóelőleget fizetni?
Katások tényleg csak a fix (50e Ft-os) IPA-t választhatják?
———————————————————————-
Ha kíváncsi vagy a válaszokra, akkor nézd végig a videót itt:

Szeretnéd a diákat is? Tessék:

Mennyi az IPA?

IPA elszámolási módszerek

hasznos iparűzésis cikkeim

Alapozó és Haladó tréning

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.09.10., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

02 Sze

Égető katás kérdések

Legfrissebb élő Facebook bejelentkezésemben a katásokat érintő legégetőbb kérdésekkel foglalkoztam.

Pl. hogy most akkor 8 vagy 12 millióig számlázhat egy katás?
Hogyan kaphat egy katás vállalkozó jövedelemigazolást?
T1041-esen be kell-e magunkat jelenteni az elején?
Milyen adminisztrációs teendők vannak, ha átlép valaki alanyi mentes státuszból áfásba?

Mindre kiderül a válasz, ha végig nézed ezt a videót:

Ha te vizuális alkat vagy inkább, akkor itt van a vázlat is hozzá:

kata keret

vélelmezett munkaviszony

vélelmezett munkaviszony

jövedelemigazolás

katás adminisztráció

KATA tanfolyam

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.09.02., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

A továbbra is használja az oldalt, akkor elfogadja a sütik használatát. További információk

Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az "Elfogadás" gombra kattintva beleegyezik ebbe.

Bezárás