26 aug

Hogyan oldd meg katásként az adminisztrációt?

Ha katás vállalkozó vagy, akkor többféle lehetőség közül választhatsz ennek a problémának a megoldására.

katás adminisztráció

Első körben elhiheted a „propaganda” szöveget, hogy katásoknak nem kell könyvelő, és belevághatsz teljesen egyedül mindenféle külső segítség nélkül. Ez enyhén szólva is kockázatos vállalkozás, de ha van elég időd és kitartásod minden teendőnek utánajárni és azokat végig is csinálni, akkor nyugodtan belevághatsz.

A másik megoldás, hogy fogadsz egy könyvelőt, akivel szerződést kötsz, aki számlát ad a szolgáltatásáról, és talán még felelősség biztosítása is van. Ez nem egy olcsó megoldás, de így 100%-ig bebiztosítod magad, hogy ne érjenek váratlan birságok, büntetések a jövőben. Ha mégis érnének, akkor azt kifizettetheted könyvelőddel, hiszen hibázni emberi dolog, de ő a felelősség-biztosítása terhére ezt meg tudja neked téríteni. Persze csak akkor ha a fenti pontok mind teljesülnek is.

Harmadik lehetőség egy kombó, azaz intézheted egyedül az adminisztrációs teendőket, de időszakonként ehhez igénybe veheted szakember segítségét óradíjas tanácsadás keretében. Mondjuk az elején segít elindítani a vállalkozást és beküldeni a 4-5 felé nyomtatványt amit kell, utána ha összegyűlnek kérdéseid, akkor felkeresheted újabb tanácsadásra, vagy év végén, hogy segítsen megcsinálni az éves adóbevallásokat. Ez nem annyira drága megoldás, de mégis biztonságosabb mintha csak egyedül saját kútfőből vágnál bele az egészbe. Amit tudnod kell, hogy ilyenkor azért nincs mögötted egy folyamatos kontroll, ő nem látja év közben pl. hogy jól állítottad-e ki a számlákat, és e miatt év végén érhetnek meglepetések, amiket már késő lesz javítani.

A negyedik megoldás az előzőek egyvelege, ez pedig nem más mint egy online katás tanfolyam. Itt nem vagy magadra hagyva, hanem lépésről lépésre megtanulhatod, hogy mikor hova kell kattintani, mit kell beküldeni, és még az alapvető szabályokkal is tisztában leszel, amik téged érintenek katásként. Ha pedig a Mindent bele csomagot választod, akkor még nagyobb biztonságban érezheted magad, mert szerzel egy egy órás konzultációs lehetőséget is velem, illetve jöhetsz a katás workshopra is, ahol mindent együtt elkészítünk, lecsekkolunk. Ár érték arányban a lehetőségek közül ez a legjobb választás. Viszont évente csak két kurzus indul, és idén már lezajlott az őszi is.

Viszont amiről még nem maradtál le, az egy színtiszta gyakorlati workshop katásoknak! Ez egy olyan délelőtt lesz, ahova eljössz egy laptoppal, délután pedig kész bevallásaiddal térsz haza? Ha érdekel, akkor kattints ide!

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.08.26., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

12 aug

Minden amit a közösségi ügyletekről tudnod kell!

Facebook követőim a közösségi ügyletekről szerettek volna többet megtudni, ezért legújabb videós bejelentkezésem erről szólt.

Kinek és mikor kell közösségi adószámot kérnie?
Hogyan kell kiállítani számlát külföldieknek és mi a teendő a befogadott számlákkal?
Milyen adminisztrációs teendők vannak ilyenkor?
Mi az a MOSS rendszer?
Mi történik, ha nem az Európai Unión belül, hanem harmadik országgal üzletelünk?

Ezekre és még hasonló kérdésekre tudod meg a választ, ha végignézed az alábbi videót:

Inkább olvasni szeretsz? Akkor itt vannak a diák is:

közösségi adószám

közösségi beszerzések

közösségi eladások

export-import

adminisztrációs teendők

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.08.12., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

05 aug

Hogyan akart plusz IPA-hoz jutni egy önkormányzat?

Ma egy kis tanulságos sztorit szeretnék veled megosztani iparűzési adóbevallás és hozzá kapcsolódó adókedvezmény kapcsán. Konkrétan a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó kedvezményről fogok írni.

foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó kedvezmény

De még mielőtt belevágnék a történetbe, tisztázzuk, hogy mi is ez a bizonyos kedvezmény, mivel tudom, hogy nem túl ismert a dolog a vállalkozók és könyvelőik körében. A legkisebbeknél (max. 5 főt foglalkoztató vállalkozások) a foglalkoztatás növelését iparűzési (és társasági) adóban is díjazza a törvény, magyarul ha több embert foglalkoztatunk mint előző évben, akkor e miatt adókedvezményt érvényesíthetünk év végén a bevallásainkban. Persze ha következő év(ek)ben csökken az átlagos statisztikai létszámunk, akkor adóalap növeléssel vissza kell fizetni a megszerzett kedvezményt.

Múlt héten történt, hogy egyik ügyfelem levelet kapott az egyik vidéki önkormányzattól, melynek tárgya “Felszólítás önellenőrzésre” volt. Szépen ecsetelték benne, hogy 30 napon belül vizsgáljuk felül a tavalyi évi bevallásban a foglalkoztatás növelése miatt igénybe vett adókedvezményt, mert különben irgum-burgum.

Egyébként egy tavaly szeptemberben indult új cégről van szó, aki rögtön 3 főt foglalkoztatott, de ugye arányosítva éves szintre az átlagos statisztikai létszáma 1-re jött ki. Tehát én nyugodt szívvel (és a tulajokkal átbeszélve) beállítottam az iparűzési adó bevallásukba az egy főre jutó 1 millió Ft-nyi kedvezményt az adóalapból. Néhány éve ismerkedtem meg én is ezzel a szabállyal, és azóta minden cégemnél meg szoktam év végén vizsgálni, hogy tudunk-e élni vele vagy sem, és nem hagyom ki most már se TAO-ban se IPA-ban ezt a lehetőséget. Különösen jó lehetőség ez induló cégeknél, akik ugye az indulás évében nullához kell viszonyítsanak, és ha már 1 főnek van bére, akkor kár lenne veszni hagyni a kedvezményt.

Na, pont ez volt a problémájuk a bevallásommal, mint ahogy az a telefonos érdeklődésemnél kiderült. Kedvesen elcsacsogott velem az ügyintéző. Állítása szerint ezt automatikusan mindenkinek kiküldték, aki ilyen kedvezményt állított be a bevallásába. Mindenesetre abban maradtunk, hogy e-mailben küldjek alátámasztásul valami dokumentumot. Bérprogramból a statisztikai létszám egyelőre meg is felelt neki.

Majd másnap jött ez a válasz tőle, amin nem kicsit háborodtam fel: “Ahogyan az önellenőrzésre történő felhívásban is szerepelt, a helyi adókról 1990. évi C. törvény 39/D. § (1) alapján az állandó jellegű iparűzési tevékenység utáni adóalap csökkenthető az adóévi működés hónapjai alapján számított adóévi átlagos statisztikai állományi létszámnak az előző adóévi működés hónapjai alapján az előző adóévre számított átlagos statisztikai állományi létszámhoz képest bekövetkezett – főben kifejezett – növekménye után 1 millió forint/fő összeggel. Mivel a vállalkozás 2016. októberében kezdte meg működését, ezért ezt a kedvezményt csak a 2017. év működési hónapjaihoz viszonyított átlagos statisztikai állományi létszámhoz képest bekövetkezett növekmény után a 2017. évi bevallásban érvényesítheti majd 2018-ban. Kérem a beadott bevallást ezek alapján módosítani szíveskedjenek a felhívásban szereplő határidőn belül a hátrányos jogkövetkezmények elkerülése végett. ”

Felhívtam hát ismét, mire annyit mondott, hogy ő így értelmezi a törvényt és kész. Én meg kötöttem az ebet a karóhoz, hogy szerintem meg induló vállalkozások is igénybevehetik, sehol sem tiltja a törvény. Végül abban maradtunk, hogy jó, akkor kér állásfoglalást a témában.

Másnapra meg is jött a válasza e-mailben, amiben elismerte, hogy mégis nekünk volt igazunk, de azért kiemeli, hogy ha csökkenne a létszám nehogy elfelejtsünk adóalapot emelni, illetve küldjünk most mindenképpen egy nyilatkozatot, hogy nem kívánjuk módosítani a beadott bevallást (ez utóbbit persze postán).

Az eszem megállt, hogy egyesek mire nem képesek egy kis iparűzési adó többletért… Mindenesetre szerintem nagyon tanulságos a történet több szempontból is. Egyrészt, hogy nem szabad megijednünk, és hogy igenis álljunk ki ilyen esetekben az igazunkért. Másrészt pedig, hogy nagyon is jó helyen tanulok, és mindig naprakész tudást kapok a pénzemért cserébe, amit aztán például ilyen módon is az ügyfelek javára tudok visszaforgatni.

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.08.05., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

26 Júl

Hogyan lehet letölteni az Etsy számlákat?

Egyik ügyfelemnek fogalma se volt, hol lehet letölteni az Etsy felületéről a számlákat. Hát kinyomoztam, és ezt a tudást most veled is megosztom!

Nem nagy ördöngősség, de ha esetleg te is hasonló problémába ütköztél, akkor kövesd alábbi útmutatómat!

Ha belépsz a fiókodba, akkor az alábbi kép fogad. Keresd a jobb felső sarokban a “Shop Manager” menüpontot!

Etsy Shop Manage

Majd a bal oldali menüoszlopban kattints a “Finances” felirat melletti kis nyílra, majd a három lehetőség közül az elsőre “Your bill”! Itt jegyezném meg, hogy ha a VAT ID-ra kattintasz, ott tudod beállítani a közösségi adószámodat, és akkor ugye fordított áfával jön majd a számla, amit itthon kell rendezned áfa bevallásodban. Erről bővebben olvashatsz ebben a blogbejegyzésemben.

Etsy Finances

Ekkor egy ilyen számlatörténet fogad, ahol kiválaszthatod, hogy melyik hónap számláját szeretnéd megnézni:

Etsy havi számlák

Itt én a májusra kattintottam, és ez a kép jelent meg, majd pedig a “Download your VAT statement” kis kattintható linkre lépve letöltötte az adott hónap számláját:

Etsy számla letöltés

Ami érdekesség, hogy ezúttal egy ilyen számla fogadott, ami magánszemélyre lett kiállítva és nem vállalkozásra, és ilyenkor természetesen a 27% áfa is fel van számítva:

Etsy számla

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.07.26., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

11 jún

Facebook nyugták számla helyett?

Minap egyik Facebook csoportban valaki rémülten kérdezte, hogy miért nyugtát ad a portál számla helyett. Először nem is értettem a kérdést, de aztán utánajártam a dolognak.

Facebook számla

Eddig ugyebár így nézett ki a Facebook számla ahogy ezen a képen is láthatjátok. Ez egyike az utolsó számláimnak, május 31. a dátum rajta. Ezt 1-2 napon belül töltöttem le a hirdetéskezelőből. Mivel azóta nem volt újabb levonása a portálnak, ezért ugye számlám se készült.

De amikor utánamentem ennek a “nyugtás” kérdésnek, akkor kiderült, hogy a Facebook szépen megváltoztatta a számlaképét, és ugyanez a számlám most már így néz ki:

Facebook nyugta

Persze jogos a kérdés, hogy akkor most ez nem is számla, és akkor hogyan számoljuk el?

Aggodalomra semmi ok, az alján ugyanúgy szerepelnek a szükséges adatok az elszámoláshoz (cégnév, cím, közösségi adószám, és az áfára való utalás is):

Facebook nyugta

És ha már az áfánál tartunk, akkor ne feledkezz meg róla, hogy ez nem egy “áfamentes” ügylet, és “De jó, senkinek se kell áfát fizetnie rá!”, hanem egy ún. fordított adós ügylet, ahol a vevőnek (azaz nekünk) kell a saját országában a saját áfáját befizetni rá.

Ha érdekel ez a téma bővebben, pl. hogy kinek és hogyan éri meg ezeket elszámolni, egy alanyi mentes pl. hogyan jár legjobban stb. az ebből a régebbi blogbejegyzésemből kiderül!

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.06.11., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

 

04 jún

Te ismered az egyszerűsített foglalkoztatás buktatóit?

Pár hete foglalkoztam a háztartási alkalmazottakkal. Beszéljünk most egy kicsit az egyszerűsített foglalkoztatásról is. Amiről általában mindenkitől csak azt hallom, hogy ez egy nagyon egyszerű forma és “csak” napi 1.000/500 Ft a közteher rá. De mint tudjuk, az ördög a részletekben lakozik!

egyszerűsített foglalkoztatás

Szóval valóban a foglalkoztatás egy egyszerűbb formájáról van szó. Viszont főleg olyan helyeken érdemes ezt választani, ahol sokszor van szükség beugrósokra 1-1 napra. De vigyázat, ha pl. éjszakai foglalkoztatásról van szó, és éjfél után is dolgozik az illető, akkor az már két naptári napnak számít!

TIPP: A bejelentést már nem csak a 17T1042E-es nyomtatványon vagy telefonon tehetjük meg, hanem applikáción keresztül is. Csak az EFO Bejelentő nevű appot kell letöltened a telefonodra. 😉

Az még nagyjából sokak számára ismert is, hogy maximum 5 egymást követő napon lehet valakit így foglalkoztatni, egy hónapon belül maximum 15 napot, egy éven belül pedig egy munkáltató ugyanazt az alkalmazottat maximum 90 napig dolgoztathatja ebben a formában.

Az már kevésbé ismert, hogy alapbérként ill. teljesítménybérként legalább a kötelező legkisebb munkabér 85%-a (2017-ben 623 Ft/óra), garantált bérminimum esetén a 87%-a (2017-ben 806 Ft/óra) jár. Természetesen ettől több is lehet, a közteher minden esetben csak 1.000 Ft vagy 500 Ft/nap lesz. Viszont ha a minimálbér kétszeresét meghaladó összeget adunk, akkor az a feletti rész már költségként nem elszámolható a munkáltatónál.

Arról pedig tulajdonképpen elég sok munkáltató elfelejti tájékoztatni alkalmi munkavállalóit, hogy bizony lehetséges, hogy neki SZJA fizetési kötelezettsége fog keletkezni. A munkáltatónak ugyan nincs adóelőleg levonási kötelezettsége. Viszont van egy olyan fogalom, hogy “mentesített keretösszeg”, ami 2017-ben a minimálbérre vonatkozóan 5.870 Ft és 7.410 Ft a szakképzettséget igénylő munkakörökben.

Tehát ha valakinek volt ilyen jellegű jövedelme adott évben, akkor meg kell nézni hogy egyes munkafajták esetén mennyi napot dolgozott, és onnan mekkora volt a jövedelme. Külön-külön ki kell számítani, hogy meghaladta-e az adómentességi keretet vagy sem, és ahol meghaladta, azt a részt be kell írni az SZJA bevallás 1. sorába (munkaviszonyból származó jövedelem), és meg kell rá fizetni a 15%-os SZJA-t.

Ami pedig a munkáltatók számára lehet érdekes, hogy pl. 300.000 Ft-ot meghaladó köztartozás esetén nem lehet ilyen formában foglalkoztatni, illetve meg vannak adva létszámhatárok is:

– ha nincs főállású dolgozó, akkor max. 1 fő foglalkoztatható így,

– 1 főtől 5 főig terjedő munkavállaló foglalkoztatása esetén 2 fő,

– 6-tól 20 főig terjedő munkavállaló foglalkoztatása esetén 4 fő,

– 20-nál több munkavállaló foglalkoztatása esetén a munkavállalói létszám 20%-a a felső határ.

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.06.04., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

14 máj

Hol találod a NAV-os eSZJA tervezetet?

Már csak 8 nap maradt a személyi jövedelemadó bevallások beküldésére, vagy hogy átnézd a NAV által készített e-SZJA tervezetet. Ha fogalmad sincs, hogy ez utóbbi mi fán terem, és hol is találod, akkor ebből a bejegyzésemből mindent megtudsz róla.

Először is nézzük az elméleti részét a dolognak. Előző években is volt már rá lehetőség, hogy az adóhivatal készítse el az SZJA bevallásunkat, de 2017-től szinte mindenki számára készít egy tervezetet. Kivéve az egyéni vállalkozóknak, őstermelőknek és az áfás magánszemélyeknek. Ezek a tervezetek elektronikusan mindenki számára elérhetőek, akár volt valakinek ügyfélkapuja, akár nincs, vagy csak most nyit épp egyet magának. Ha nem akarunk ügyfélkaput nyitni, de kíváncsiak vagyunk a tervezetre, akkor a postai kiküldést még februárban kellett kérni, de bemehetünk személyesen bármelyik NAV ügyfélszolgálatra, és ott is segítenek átnézni.

Mivel a NAV-nak nem áll(hat) minden adat a birtokában, ezért én mindenki számára javaslom a tervezet átnézését, vagy önadózás keretében ugyanúgy egy SZJA bevallás beküldését mint eddig. Igen veszélyes dolog, ha nem teszünk semmit, hiszen akkor fogalmunk sincs, hogy május 22-én mit fognak felkönyvelni az adófolyószámlánkra. Ugyanis ezek a tervezetek automatikusan elfogadásra kerülnek majd.

Most pedig nézzük, hogy ha van ügyfélkapunk, akkor hol is találjuk ezt a tervezetet. Ugyanis sokan várták, hogy majd automatikusan kiküldik nekik ezt a tervezetet a tárhelyükre, de nem jött róla ugyebár e-mail. Szóval mutatom képekben a lépéseket.

  1. Két helyről is elérhetjük a felületet. Az egyik az adóhivatal honlapjának kezdő képernyője (nav.gov.hu):

    nav.gov.hu

  2. Kattintsunk a nagy zöld felületre! Vagy ha a magyarorszag.hu-ról szeretnénk megtalálni, akkor az eSZJA Portált keressük, és arra kattintsunk. Ekkor ide jutunk:

    eSZJA Portál

  3. Itt ismét a szép zöld gombra kell kattintani, azaz az e-SZJA-ra. Ekkor átjutunk arra a felületre, ahol már meg tudjuk adni az ügyfélkapus belépési adatainkat:

    ügyfélkapus belépési adatok

  4. A következő képernyőn két csempét találunk. Az első tartalmazza a tervezetet, a másodikra kattintva pedig az adónk 1+1%-ról tudunk rendelkezni:

    tervezet és 1+1%

  5. Az “Átnézem” gombra kattintás után ezt a képernyő fog megjelenni, ahol a “Teljes tervezetre” kattintva feljön a tervezet képe, és össze tudjuk hasonlítani a kifizetőktől kapott igazolásainkkal az adatokat:

    SZJA tervezet

  6. Ha teljesen rendben találtuk a dolgot, akkor már csak az “Elfogadom” gombokra kattintva végig kell menni az elfogadás folyamatán, és véglegesíteni a dolgot.

Saját tapasztalatom az, hogy akinek csak munkaviszonyból származó jövedelme volt tavaly, ott nagyrészt hibátlan adatokat fogunk találni. Viszont ha már ingatlan bérbeadásunk, ingóság értékesítésünk, tőzsdepiaci ügyletből származó jövedelmünk, akkor mindenképpen saját SZJA bevallást kell beadnunk, mert ezek jó részéről a NAV nem rendelkezik kellő adatokkal, és nem tünteti fel a terezetben.

Ez a helyzet akkor is, ha valamilyen kedvezményt szeretnénk visszaigényelni (családi adó és járulék, vagy esetleg a súlyos fogyatékosság miatti kedvezményt). Ugyanis ezekről is csak azokat az adatokat ismerni a NAV, amit év közben érvényesítettünk. De hogy esetleg év végén szeretnénk visszaigényelni a maradékot, azt magától nem teszik bele a tervezetbe. Legutóbbi esetben pl. olyat láttam, hogy a családi adókedvezmény csak februártól volt beállítva az illetőnek, mert valószínűleg a januári bérszámfejtést már lekéste a nyilatkozata év elején. Persze az adóhivatalnak nem jutott volna eszébe magától azt az egy hónapra eső 10.000 Ft-ot az egy gyerek után visszaadnia. 🙁 Elvileg ezeket lehetséges javítani itt az eSZJA Portálon is. Bár én szakmai ártalom miatt egyszerűbbnek tartottam ilyen esetben inkább egy 1653-as (aminek új neve 16SZJA) bevallást elkészíteni. 😉

Ha te is ez utóbbit készíted, akkor itt találsz egy kis segítséget, hogy hogyan tudod a kész bevallást feltölteni az ügyfélkapudon.

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.05.14., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

30 ápr

Etsy számlák rejtélye

Sok olyan kézművessel találkozom, akik jelen vannak az Etsy-n, de eddig csak egyetlen olyan volt, aki tudta, hogyan jár el helyesen az Etsy-től kapott számlával. Ezért most erről szeretném megosztani az igazságot, és szétoszlatni a tévhiteket.

Szóval végre sikerült az Etsy rendszeréből kapnom egy számlát, amin a felület a saját jutalékát számlázza le hó végén. Nem volt egyszerű, mert kicsit el van rejtve a felületen, de azért megtalálható és letölthető. Így néz ki:

Etsy számla

Kitöröltem belőle az ügyfél adatait a bal felső sarokban, csak a közösségi adószámának az elejét hagytam bent, hogy látszódjon, ő megadta azt a rendszernek. Ennek megfelelően, az Etsy teljesen szabályosan jár el, amikor az írországi leányvállalatán keresztül közösségi számlát küld neki, azaz 0% VAT-ot (áfát) számol fel. Ez nem azt jelenti, hogy áfa mentes az ügylet, hanem hogy az áfát a vevőnek kell megfizetnie a saját országában!!! Tehát ebben az esetben itthon a 65-ös bevallásba be kell vallani az ilyen ügyletek áfáját fizetendőként (és ha áfásak vagyunk, akkor betehetjük levonhatóként is), valamint még A60-as közösségi összesítő nyilatkozatot is kell róla adnunk következő hó 20-ig.

közösségi értékesítés

Etsy adatai

Viszont a kézművesek többsége nem áfás, hanem alanyi mentes vállalkozásban végzi a tevékenységét. Nekik bizony ez problémát okoz, ugyanis rendkívüli havi áfa bevallást kell adniuk minden olyan hónapról, amikor ilyen számlát befogadtak. Nem tudom, hogy lehetséges-e náluk közösségi adószám nélkül regisztrálni, és magánszemélyként igénybe venni a szolgáltatásukat, de egy próbát megér és talán érdemes velük felvenni a kapcsolatot ha rájössz, hogy számodra ez az adminisztráció és áfa fizetés kedvezőtlen. Viszont arra figyelj, hogy akkor már nem is számolhatod el költségként a vállalkozásodban!

A közösségi számlázás szabályairól ebben a blogbejegyzésemben olvashatsz, az alanyi mentesek speciális esetéről pedig külön itt.

Ha pedig te jelen vagy és hirdetsz Facebook-on is, akkor érdemes átnézned ezt a bejegyzésemet is, hiszen ők is Írországból számláznak, és ugyanez a szitu a számláikkal.

TIPP: Gyorsan nézd meg, hogy neked milyen számlát állít ki az Etsy (és a persze a Facebook, ha az is érint), és döntsd el, hogy szeretnél-e rá még itthon áfát fizetni, vagy inkább nem számolod el vállalkozásodban! Hogy hol találod az Etsy fiókodban a számládat, ahhoz itt adok útmutatót.

Időközben kaptam egy számlát, amin az Etsy felszámítja az áfát, azaz itt az ügyfél nem adta meg a közösségi adószámát. Ha e mellett a megoldás mellett döntesz te is, akkor így fog kinézni a számla:

Etsy számla

—————————————————————————————————-———————————

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.04.30., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

09 ápr

Háztartási alkalmazottak adózása

Pár hete felmerült kérdésként egy konzultációmon, hogy hogy is van ez a háztartási alkalmazott dolog a jogszabályban. Akkor megígértem az illetőnek, hogy utánajárok, és készítek róla bejegyzést is, hisz többeket is érint ez a dolog.

háztartási alkalmazott adózása

Először is tisztázzuk melyik törvény szabályozza a magánszemélyek között létrejövő háztartási munka végzésére vonatkozó jogviszonyt. Ez nem más mint a 2010. évi XC. törvény. Ebben adórendszeren kívüli keresettel járó foglalkoztatásnak nevezi azt a jogviszonyt ami természetes személyek között jön létre a következő tevékenységekre: lakás takarítása, főzés, mosás, vasalás, gyermekek felügyelete, házi tanítása, otthoni gondozás és ápolás, házvezetés, kertgondozás. Hangsúlyoznám, hogy csak ezek a tevékenységek tartoznak bele, tehát mondjuk kisebb háztartási karbantartások már nem, illetve hogy ezek mind a megbízónk otthonában kell, hogy történjenek.

Másodszor nézzük milyen adminisztrációs szabályok vonatkoznak erre a foglalkoztatási formára:

  1. A foglalkoztatás megkezdése előtt a foglalkoztató a ’T1043H-jelű adatlapon saját ügyfélkapuján keresztül vagy telefonon, a 185-ös számú ügyfélvonalon tudja bejelenteni háztartási alkalmazottját (papír alapon erre nincs lehetőség). Fontos, hogy ez a foglalkoztatás megkezdése előtt megtörténjen, mert egyébként 100e Ft-ig terjedő mulasztási bírság szabható ki. A bejelentés történhet egy hónapra vonatkozóan, de akár egyszerre több hónapra előre is, viszont visszavonni max. 24 órán belül lehetséges csak. Tehát ha később derül ki, hogy következő hónapokban mégse fog már nekünk dolgozni az illető, akkor buktuk a dolgot.
  2. Számomra is meglepő, de csak 1.000 Ft-os regisztrációs díjat kell fizetnie a foglalkoztatónak havonta az alkalmazottja után. Ennek mértéke független attól, hogy mennyit dolgozik az alkalmazott, és attól is, hogy mennyi a keresete. A befizetést mindig következő hó 12-ig kell megtenni az alábbi számlára: NAV Háztartási alkalmazott utáni regisztrációs díj bevételi számla – 10032000-01076215
  3. Ez a foglalkoztatási forma nagyon hasonlít az egyszerűsített foglalkoztatáshoz, de még annál is egyszerűbb, ugyanis itt még ’08-as bevallást sem kell készítenie hó végén a foglalkoztatónak, illetve az alkalmazottnak se kell feltüntetnie az ebből származó bevételét az év végi SZJA bevallásában. Ha az előbbi két pont időben mulasztás nélkül teljesül, akkor ez teljes mértékben adórendszeren kívüli adó és járulékmentes jövedelem lesz.
  4. Fontos tudni, hogy ez a foglalkoztatási forma nem keletkeztet az alkalmazottnál biztosítási jogviszonyt, azaz nekik továbbra is saját maguk után kell fizetni az egészségügyi szolgáltatási járulékot (2017-ben: 7.110 Ft), kivéve ha van máshol TB-t eredményező jogviszonyuk. Az egészségügyi szolgáltatási járulék alá való be- illetve kijelentkezés mindig a ‘T1011-es nyomtatványon történik.
  5. A háztartási alkalmazott a bevételéről igazolást kérhet foglalkoztatójától. Ehhez segítség a NAV honlapján található alábbi igazolásminta.

Hogy mi nem tekinthető pl. háztartási munkának vagy hogy mi a helyzet több foglalkoztató esetén, arról a NAV 47. számú füzetében bővebben olvashatsz, ha érint téged a téma, mindenképpen javaslom a törvényen kívül még ezek tanulmányozását is.

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.04.09., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

26 Már

Hogyan tölts fel nyomtatványt az ügyfélkapudon?

Legújabb videómban azt mutatom meg, hogy az ÁNYK-ban megjelölt nyomtatványokat, hogyan is lehetséges a magyarorszag.hu-n keresztül feltölteni.

Különösen hasznos ez most a bevallási szezonban, hiszen akik maguknak készítenek el bármilyen bevallást, azt következő lépésben fel is kell tölteniük az ügyfélkapun keresztül.

Ha pedig egyéb hasznos videókra vagy kíváncsi látogasd meg YouTube csatornámat ide kattintva!

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2017.03.26., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

A továbbra is használja az oldalt, akkor elfogadja a sütik használatát. További információk

Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az "Elfogadás" gombra kattintva beleegyezik ebbe.

Bezárás