Skip to content

Házipénztár? Az meg mi?

  • írta

Mi is az a házipénztár? Kinek kötelező vezetni pénztárjelentést és kinek nem? Nézzük egy kicsit át az ezzel kapcsolatos tudnivalókat.

házipénztár

Alapvető szabály, hogy vállalkozási formától függetlenül mindenki (legyen az egyéni vállalkozó, Bt, Kft vagy Zrt) aki készpénzt kezel, annak vezetnie kell a pénztárjelentést. Tehát ha érkeznek bevételeink, vagy akár csak 1 db kiadásunk is van készpénzben, akkor rögtön képbe kerül ez a kötelezettség. Ha csak bankon keresztül mozog a pénzünk akkor megúszhatjuk a dolgot.

Szerencsére a pénztárjelentés formai követelményei nem olyan szigorúak. Nyugodtan vezethetjük egy excel táblában is, de ha kézzel szeretnénk vezetni, akkor nyomtatványboltban kapható  „Időszaki pénztárjelentés”, ami ezt a célt szolgálja. Lényeg, hogy időrendben vezessük a készpénzes eseményeket, írjuk be havonta mennyi a záró és a nyitó egyenleg. Ennyi. Egyébként manapság már a könyvelő programok is tudnak ilyet gyártani, tehát akár a könyvelőnktől is kérhetjük minden hónapban. Az még jobb, ha mindketten vezetjük, mert akkor kontrollálni is tudjuk, hogy mi került be végül a könyvelésbe, és mi az ami mégsem volt elszámolható (pedig mi azt hittük). Illetve az sem utolsó szempont, hogy ha rendesen vezetjük, akkor mindig naprakészek leszünk saját vállalkozásunk állásáról.

Mi van a kiadási-bevételi pénztárbizonylatokkal?

Ezek is nyomtatványboltban kaphatóak, és régen kötelező volt az alkalmazásuk. Mindig hozzátűztük a számlákhoz. Viszont manapság szerencsére már nincs rájuk szükség, kivéve ha semmiféle más bizonylat nem áll rendelkezésünkre egy esemény dokumentálására, pl. egy bér vagy bérleti díj kifizetésénél, kölcsönnél, vagy ha egy átutalásos számlát mégis készpénzben egyenlítettek ki.

Katásoknak is kell?

A kata törvény csak a bevételi nyilvántartás vezetését írja elő, vagyis hogy a bevételeinket tartsuk nyilván valamilyen átlátható formában. Persze van olyan eset, amikor mégis szükségünk lehet a kiadásaink vezetésére is, ez pedig az, amikor nem a tételes iparűzési adót választottuk, hanem a normál elszámolás szabályait. Akkor bizony vezetnünk kell valahol a kiadásainkat is. De ez már egy másik bejegyzés témája lesz. 😉

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2015.07.05., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

A blogbejegyzés tartalma semmiképpen sem minősül adótanácsadásnak, az kizárólag segítséget nyújt számodra abban, hogy kiigazodj a felmerülő kérdésekben. Ha a saját vállalkozásodra vonatkozó egyedi kérdésed merülne fel, akkor érdemes eljönnöd hozzám egy konzultációra.