Skip to content

Online számla adatszolgáltatás

  • írta

Jelentem, hétfőtől végre élessé vált a NAV online számla rendszere! Ahogy ígértem, gyorsan be is regisztráltam a saját cégemet, és hozom képernyőfotók formájában a regisztráció lépéseit.

Azért kezdjük egy kicsit a jelenlegi előírással, azaz hogy miről is kell adatot szolgáltatni 2018. július 1-jétől. Egyelőre csak a más adóalanyok felé kiállított 100.000 Ft áfatartalmat elérő számlákat kell beküldeni a NAV felé, de természetesen senki se gondolja azt, hogy ez az értékhatár sokáig így marad… Ha számlázó programot vagy online számlázó rendszert használsz, akkor annak alkalmasnak kell lennie arra, hogy a jövőben automatikusan továbbítsa az ilyen számlákat a NAV felé. Ha pedig kézi számlatömbben számlázol, akkor neked kell majd ezen a felületen keresztül 5 illetve 1 napon belül lejelentened őket, ez utóbbi érvényes akkor ha az 500.000 Ft-ot is meghaladja az áfa tartalma a számlának.

UPDATE: 2020. július 1-jétől amennyiben egy adóalany vásárol, a számára kiállított számlán kötelező lesz feltüntetni az ő adószámát függetlenül a számla áfa tartalmától. Ezáltal a NAV felé történő számla-adatszolgáltatás ki fog terjedni az alanyi adómentes és a fordított áfás számlákra is. 2021.01.01-jétől pedig már a magánszemélyek számára kiadott és a külföldi értékesítések számláiról is mennie kell az adatnak. A magánszemélyektől egyébként SOHA nem kérünk adószámot (adóazonosító jelet meg végképp TILOS!). Ha a velük kapcsolatos számlázási szabályokat szeretnéd jobban megismerni, kattints erre a videós bejegyzésemre!

A regisztrációt egyébként ezen a felületen kell elvégezned: https://onlineszamla.nav.gov.hu/regisztracio/start

Majd pedig ha kézi számlatömbös vagy, akkor minden egyes számláról, ami a határérték fölé esik, kézzel kell jelentened majd itt az adatokat. Ha programod van, akkor utána már lényegesen egyszerűbb a történet, hiszen csak a megadott kulcsokat kell beillesztened a programodba, és onnantól ők továbbítják majd a számlákat. Ehhez erősen javaslom elolvasni a számlázó programok tájékoztató e-mailjeit, bejegyzéseit!

UPDATE: A kézi adatszolgáltatás határideje is lecsökken 5-ről 4 napra. Tehát már szinte lehetetlen lesz ezt emberi erővel kivitelezni, úgyhogy véleményem szerint mindenki kezdjen el sürgősen számlázó programot használni, és azt ne felejtse el összekötni a NAV online számla rendszerével.

Nézzük akkor ennek a lépéseit!

A fenti linkre kattintva az alábbi felületen találod magad. Ne tévesszen meg a jobb felső sarokban lévő „Regisztráció” gomb, mert nem arra kell kattintani, hanem kicsit lentebb kell görögni!

online számla regisztráció

A lap alján az alábbi két lehetőség fogad:

online számla regisztráció

Itt az „Adatszolgáltatásra kötelezett adózói regisztráció” lesz a nyerő. Persze ha már van egy alap regisztrációd, akkor az alsó gombbal tudsz könnyedén hozzákapcsolni új felhasználót.

A következő lépésben az ügyfélkapus neveddel és jelszavaddal kell azonosítanod saját magadat:

online számla regisztráció

Majd pedig elkéri a rendszer az adóazonosító jeledet, tehát érdemes előkészíteni, ha nem tudod fejből!

online számla regisztráció

Ezután kell a vállalkozásod adatait megadni. Ha cég vagy, akkor a „Gazdasági szervezet”-et válaszd, ha pedig egyéni vállalkozó, akkor értelemszerűen a másikat.online számla regisztráció

A következő lépésben a felület használatához szükséges felhasználó nevet, jelszót és e-mail címet kell megadni. A telefonszámot (+36-os előjellel) se felejtsd el kitölteni, mert nem enged egyébként tovább!

online számla regisztráció

A következő oldalon már ezzel az új felhasználó névvel és jelszóval kell bejelentkezned a felületre:

online számla regisztráció

Majd megjelenik a vállalkozásod neve és adószáma (ha többet regisztrálsz a saját ügyfélkapudon, akkor látni fogod majd mindet), amire rákattintva megjelenik a teljes felület. Itt egyelőre a harmadik menüpont, azaz a „Felhasználók” lesz fontos:

online számla regisztráció

Új felhasználóként fel kell venned ugyanis a saját számlázó programodat. Fontos, hogy ő „Technikai felhasználó” lesz! Természetesen ha a kollégáidat is fel szeretnéd venni, arra is lehetőség van a „Másodlagos felhasználó”-ra kattintva.

online számla regisztráció

A technikai felasználónak is kell adni egy új jelszót, valamint be kell jelölni a „Számlák kezelése” és a „Számlák lekérdezése” jelölőnégyzeteket:

online számla regisztráció

Ha ez megvan, akkor a „Mentés” gombra kattintva megjelenik az alábbi oldal, ahol a „Kulcsgenerálás”-ra kattintva kapod meg az aláíró kulcsot és a csere kulcsot.

online számla regisztráció

Majd ezeket kell beillesztened a saját programodba valahova.

A Számlázz.hu-ban a Beállítások/Fiók beállításai alatt találod a „NAV online adatkapcsolat”-ot, ahova be kell másolni ezen technikai felhasználó nevét, jelszavát és a két kulcsot:

online számla regisztráció

A Billingo-ban szintén a Beállításoknál találod a „NAV Online Számla” funkciót, ahova szintén ugyanezeket kell bemásolni:

Billingo

Értelemszerűen, ha több programot használsz, akkor annyi technikai felhasználót kell külön-külön létrehoznod. És célszerű az összeset egyszerre összekötni a NAV rendszerével! Hiszen ha egyszer nem történik meg az előírt adatszolgáltatás, az kapásból 500.000 Ft-os bírságot is jelenthet. 😉

Ha pedig szeretnél többet tudni úgy a befogadható számlákról mint arról, hogy hogyan kell helyesen kiállítanod magyar kisvállalkozóként a saját számláidat, akkor ez a tanfolyam pont Neked szól!

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2018.06.18., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés 2020.12.08-án frissült.

A blogbejegyzés tartalma semmiképpen sem minősül adótanácsadásnak, az kizárólag segítséget nyújt számodra abban, hogy kiigazodj a felmerülő kérdésekben. Ha a saját vállalkozásodra vonatkozó egyedi kérdésed merülne fel, akkor érdemes eljönnöd hozzám egy konzultációra.