Ismét módosultak a pénztárgépes rendelet szabályai. Ezek főszabály szerint már 2016. április 2-val hatályba léptek, de a használatra kötelezetti kör bővülése két másik időponthoz kapcsolódik. Tekintsük át a legfontosabb tudnivalókat ezek kapcsán.
Változott, hogy mi a teendő pénztárgép meghibásodás vagy áramszünet esetén. Ilyenkor továbbra is vagy cserepénztárgépbe ütjük a forgalmat, vagy pedig kézi nyugtákat is kibocsáthatunk. Viszont módosultak az ilyen esetre érvényes utólagos rögzítési kötelezettség szabályai annyiban, hogy adóügyi napokat kell nyitni, és adóügyi naponként és gyűjtőnként kell beütni a kimaradt napok forgalmát. Az adóügyi napokat zárni kell, és forgalmi jelentéseiket egyben kell megőrizni. Lehetőség van adóügyi napon belül több tételben is felvinni a forgalmat (pl. limit miatt).
A cserepénztárgépet a forgalmazó köteles biztosítani, viszont át kell személyesíteni minden esetben az üzemeltetőre, majd pedig amikor visszaadjuk, akkor a forgalmazóra. Offline módban 2016.12.31-ig üzemelhetnek pénztárgépek.
Ezentúl egy időszakra egyszer díjmentesen betekinthetünk a NAV rólunk őrzött pénztárgépes adatbázisába. Meghatározott időszakra elektronikus nyomtatványon keresztül kérhető a betekintés az AEE-ben tárolt adatok körére.
Újdonság, hogy a NAV ezentúl távolról blokkolhatja a pénztárgépet pl. forgalmazási engedély visszavonása esetén; ha a hírközlési szolgáltató a szolgáltatását szünetelteti, korlátozza vagy megszünteti; illetve a pénztárgép megsemmisülése, elvesztése, lopás vagy szünetelésének bejelentése esetén a bejelentést követő naptól.
Nagyon fontos változás, hogy adóügyi bizonylattá vált a napnyitás és pénzmozgás bizonylata!
Első körben 2016.09.30-al (fontos, NEM 10.01.!!!) bővül a pénztárgép-használatra kötelezettek köre a következő tevékenységi köröket végzőkkel:
- a 45.20 szerinti gépjármű-javítási, karbantartási,
- a 45.32 szerinti gépjárműalkatrész-kiskereskedelmi,
- a 45.40 szerinti motorkerékpár, -alkatrész kiskereskedelmi, javítási,
- a 86.10 szerinti fekvőbeteg-ellátási tevékenységből kizárólag plasztikai sebészeti,
- a 96.01 szerinti textil, szőrme mosási, tisztítási tevékenységből kizárólag mindenfajta ruházat (beleértve a szőrmét) és textil géppel, kézzel mosási és vegytisztítási, vasalási,
- a 96.04 szerinti fizikai közérzetet javító szolgáltatási, és
- a 93.13 szerinti testedzési szolgáltatási tevékenységet folytató
Tehát láthatjuk, hogy a rengeteg cikkezés ellenére se kerültek be a körbe a fodrászok, kozmetikusok, műkörmösök. A masszőrök is csak akkor, ha üzletben (pl. garázsban. lakásban, szalonban) nyújtják a szolgáltatást, és nem kijárós masszőrök. Ha pedig orvosi masszázs és terápia (TEÁOR: 86.90) keretében nyújtják azt, akkor még üzletben nyújtott szolgáltatás esetén sem kötelező a pénztárgép.
2017.01.01-től pedig a 49.32 szerinti taxis személyszállítók és a 66.12 szerinti értékpapír-, árutőzsdei ügynöki tevékenységből kizárólag a pénzváltók is bekerülnek a pénztárgépesek körébe.
Az továbbra sem változott, hogy vagy új típusú (online) pénztárgépet vásárolnak az adóalanyok, vagy havi adatszolgáltatást nyújtanak a PTGSZLAH nyomtatványon a NAV felé.
————————————————————————————————————————-
A fenti információ megjelenésének időpontja 2016.06.27., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.
A blogbejegyzés tartalma semmiképpen sem minősül adótanácsadásnak, az kizárólag segítséget nyújt számodra abban, hogy kiigazodj a felmerülő kérdésekben. Ha a saját vállalkozásodra vonatkozó egyedi kérdésed merülne fel, akkor érdemes eljönnöd hozzám egy konzultációra.