Úgy látom ismét felkapták a hírportálok azt a hírt, hogy az online pénztárgépek mintájára a számlázóprogramok is össze lesznek kötve automatikusan a NAV-val. Illetve, hogy mindenféle adatbázisok (pl. Giro, BISZ) is összekötésre kerülnek a NAV adatbázisával.
Tudod mi erről nekem a véleményem?
Az, hogy egyrészt az adóhivatal csak azt nem látja, amit nem akar. Eddig is simán le tudták kérni bárki bankszámlájának adatait, most csak annyi történik, hogy valószínűleg már ez automatikusan történik, és a számítógép majd jól kidobja programozott összefüggések alapján a „gyanús” eseményeket. Ezáltal talán nagyobb lesz rá az esély, hogy ne csak valamelyik „jóakarónk” kezdeményezésére induljon ellenünk vagyonosodási vizsgálat, hanem akár ilyen automatizmusok által is. Bár hozzáteszem, hogy szerintem minden egyes esetre kiterjedő apparátusa meg nem lesz a hivatalnak. Így is állítólag úgy el vannak látva ilyen jellegű bejelentésekkel, hogy maguktól nem nagyon jut eszükbe kezdeményezni egy ilyen ellenőrzést… Lényeg a lényeg, hogy én mindig azt mondom az ügyfeleimnek is, hogy úgy irányítsák pénzügyi dolgaikat, ami megállja majd a helyét egy esetleges ellenőrzés alkalmával. Tudjuk jól, hogy minimálbérből nem lehet luxus autót venni és minden évben tengerparton nyaralni. Igenis legalizálják a pénzeiket minden lehetséges módon!
Másrészt a számlázó programok „bekötése” már várható egy ideje, mint ahogy a „nemzeti” könyvelőprogramok megérkezése is. Egyelőre ez előbbi egyszerűbb lépés lesz talán a hatóságoknak. Ennek előfutára nem csak az online pénztárgépek bevezetése volt, hanem még számos egyéb dolog. Például, hogy a SZAMLAZO nevű nyomtatványon le kell jelenteni a programok használatának megkezdését és befejezését, vagy aki a pénztárgépet számlával helyettesíti, annak kötelező a PTGSZLAH-os havi jelentés, vagy éppen az is, hogy tavaly a 2, majd idén már az 1 millió forint feletti áfát tartalmazó számlákat tételesen le kell jelenteni az áfa bevallásban. Minderről a személyes véleményem az, hogy aki eddig is helyesen járt el, annak semmi félnivalója nincs ezzel az újítással, aki meg eddig is csalt, az ezután is fog, és nem nagyon fogja ez a dolog megrémíteni. Az viszont biztos, hogy a számla kiállítására vonatkozó 15 napos határidőre ezentúl szigorúbban kell mindenkinek figyelnie!
Már csak arra leszek kíváncsi, hogy mi lesz a kézi számlázással, és hogy ezek a dolgok, ránk könyvelőkre milyen újabb terheket rónak, tudod adminisztráció „csökkentést”! 😉
UPDATE (2018): 2018. július 1-jétől indul ez a projekt. Csak úgy 3 évet késtek az eredeti cikkemhez képest… 😀 Amit biztosan tudunk, hogy egyelőre csak a 100.000 Ft áfa tartalmú számlák kerülnek csak automatikusan jelentésre a NAV felé, illetve aki továbbra is kézi tömbben számláz ilyen számlákat, annak 5 napja lesz ezeket lejelenteni egy külön erre kialakított felületen. Ha érdekel bővebben a téma, akkor ebben a bejegyzésemben megtalálod a részleteket.
————————————————————————————————————————-
A fenti információ megjelenésének időpontja 2015.07.31., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés 2018.01.26-án frissült.
A blogbejegyzés tartalma semmiképpen sem minősül adótanácsadásnak, az kizárólag segítséget nyújt számodra abban, hogy kiigazodj a felmerülő kérdésekben. Ha a saját vállalkozásodra vonatkozó egyedi kérdésed merülne fel, akkor érdemes eljönnöd hozzám egy konzultációra.