Induló vállalkozóként neked is gondot okoz az árképzés? Nem csoda, hisz a vállalkozás egyik legnehezebb, ha nem a legnehezebb része a bevétel megtervezése. Ebben a bejegyzésben boncolgassuk egy kicsit ezt a dolgot.
A pontos tervezéshez szükségünk van már előzetes adatokra, ismeretekre. Ismernünk kell például a versenytársakat, a célpiacunkat és lehetőség szerint egy minimális termékpiramis tervezettel is rendelkeznünk kell már az elején.
A versenytársak ismeret nem csak azért fontos, hogy megtudjuk, milyen áron árulják az azonos terméküket, szolgáltatásukat. Fontos tudni azt is, hogy milyen minőséget képviselnek. A minőség sokat számít az árképzésben, minél jobban eltaláljuk az árat annál pontosabban tervezhető a bevétel.
A célpiacot azért jobb minél inkább ismerni, mert könnyebben fel tudjuk mérni a valós igényüket és az árérzékenységüket.
A termékpiramis, ahhoz szükséges, mert bár bonyolítja a számítást, könnyebben variálhatunk az egyes termékekkel/szolgáltatásokkal.

Tervezzünk bevételt!
Legyen egy A termékünk, mely az egyszerűség kedvéért a termékpiramis közepén álljon és ő legyen a kezdő termékünk, vagyis amiért a vállalkozásunkat csináltuk. Az ára legyen 5.000 Ft.
Tegyük fel, hogy az éves kiadásunk 1 millió forint, tehát minimálisan ezt az összeget be kell hozza a vállalkozásunk egy év alatt. Könnyű kiszámolni, hogy ebben az esetben legalább 200 darabot kell eladjunk belőle, és ennél többet, ha nyereséget is szeretnénk.
Eddig egyszerűen hangzik, de mi van, ha nincs 200 vevőnk? Itt jön a képbe a termékpiramis. Jöhet a B termék, ami belépőtermék, ennek ára 1.000 Ft legyen. Ebből 1000 db-t kell eladni az 1 millióhoz. Ha a vevők számát hasonlítjuk össze látható, hogy 5x annyi kell, mint az A termékhez. Felmerülhet a kérdés, hogy ha 200 vevőt nem tudunk behozni az A termékhez, hogyan lehet 1000 vevőt a B-hez. Ebből a képletből kihagyom a marketinget, és az egyszerűség kedvéért csak az árban látható különbségből behozhatunk több vevőt. De ne feledd sohasem: CSAK ÁRCSÖKKENTÉSSEL NEM LESZEL HOSSZÚ TÁVON VERSENYKÉPES, VAGY A BEVÉTEL NEM ELEGENDŐ NYERESÉGET HOZ!
Ha a termékek egymásra épülnek, akkor számíthatunk vegyes számokkal is. Ha van 400 vevőnk, aki megveszi az 1.000 Ft-s terméket, akkor már csak 120 vevőt kell behozni az 5.000 Ft-s termékkel. Ráadásul egy elégedett vásárló sokkal könnyebben fog visszatérni és a termékpiramis következő szintjén lévő terméket/szolgáltatást is megvenni, így bár bonyolódik a bevétel számítás, mégis sokkal pontosabban tudjuk előre becsülni.
A képletből kimaradt az, hogy az egyes termékekre/szolgáltatásokra mennyi időt kell szánjunk, vagy mekkora a bekerülési költsége. Ezen számítások azonban a nyereség kiszámolásához állnak közelebb, mint a bevételhez. Amiről majd egy következő bejegyzésben fogok írni. Mindenesetre érdemes számolnunk a saját munkaidőnkkel, és hogy mennyi jövedelemre is van szükségünk havonta/évente a vállalkozásunkból. Azt szokták mondani, hogy ezt a számot szorozzuk meg durván kettővel, és akkor ehhez adjuk még hozzá a többi költségünket (a fentebb említett éves 1 milliót). Miért pont kettővel? Hát mert ha nagyon hivatalosan akarjuk kivenni a vállalkozásunkból a pénzt, akkor bizony a nettó bérre még kb. ugyanannyi járulék tevődik rá, amit bizony be kell fizetnünk az államnak.
Ha pedig induló vállalkozóként szeretnél ennél sokkal de sokkal többet megtudni, akkor gyere el erre a kiscsoportos tréningre: szampatikus.hu/go/alapozo-trening/
————————————————————————————————————————-
A fenti információ megjelenésének időpontja 2016.03.13., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.
A blogbejegyzés tartalma semmiképpen sem minősül adótanácsadásnak, az kizárólag segítséget nyújt számodra abban, hogy kiigazodj a felmerülő kérdésekben. Ha a saját vállalkozásodra vonatkozó egyedi kérdésed merülne fel, akkor érdemes eljönnöd hozzám egy konzultációra.