Pénteken kb. 700 vállalkozó társammal együtt egy EKAER rendszerrel (teljes nevén Elektronikus Közúti Áruforgalmi Ellenőrző Rendszer) kapcsolatos rendezvényen voltam a Pest Megyei és Érd Megyei Jogú Városi Kereskedelmi és Iparkamara szervezésében. Gondoltam megosztom veletek is a legfontosabb tudnivalókat, hiszen még mindig sokak számára homályos volt ez az új rendszer.
Kezdjük is rögtön a jó hírrel: 2015. március 1-jéig kitolták a próbaüzemet. Ami azt jelenti, hogy addig nem fognak bírságolni, viszont a szabályt már alkalmazni kell!
De milyen szabályról is van szó pontosan? Arról, hogy 2015. január 1-jétől bizonyos szállítmányok csak EKAER szám birtokában fuvarozhatóak az országban. Hogy milyen esetekben? Elsősorban (HU-GO rendszerben, vagyis 3,5 tonna feletti) útdíjköteles gépjárművel végzett termékértékesítések és beszerzések az alábbi relációkban:
- EU-ból Magyarországra
- Magyarországról EU-ba
- belföldön nem végfelhasználó (aki csak természetes személy lehet) részére első adóköteles értékesítés
A bejelentés oka lehet:
- értékesítés (pl. mi adunk el közösségen belülre vagy belföldre)
- beszerzés (pl. mi vásárolunk EU-ból)
- bérmunka (pl. bérmunkát végzünk olyan termékeken amik az EU-ból jönnek be, és ki is viszik őket azonnal)
- egyéb cél (pl. szívességi raktározás)
Kockázatos termékek (amik lehetnek élelmiszerek és egyéb termékek, listájukat az 51/2014. NGM rendeletben találjuk meg pontosan) esetében akkor is kell nyilvántartási szám, ha azt kisebb gépjárművel fuvarozzuk (például a saját autónkkal):
- kockázatos élelmiszerek esetében ha a 200 kg-ot vagy a 250.000 forintos értéket,
- egyéb kockázatos termék esetében pedig ha az 500 kg-ot vagy 1.000.000 forintos értéket meghaladja az áru.
Mentességet élveznek EKAER szám ügyben a jövedéki termékek (szeszesital, dohány, üzemanyag), a honvédség, humanitárius szállítmányok és a törvényben még egyéb meghatározott speciális esetek, valamint ha az útdíjköteles gépjárművel egy partnernek szállítandó egyféle termék súlya a 2500 kg-ot vagy értéke a nettó 2 millió forintot nem haladja meg. Tehát a nyilvántartási szám mindig a termékegységet azonosítja, fuvarozáshoz párosul és partnerenként kell nézni a limiteket is, hogy melyik haladja meg és melyik nem (pl. gyűjtőfuvaroknál). Ami még érdekesség, hogy az alanyi adómentesek és a kompenzációs feláras őstermelők ugyan alanyai az áfának, de mivel nem adóköteles értékesítést végeznek, így ezek tekintetében ők megkönnyebbülhetnek, nem kell nekik EKAER számot kérni. Viszont akik utánuk jönnek az értékesítési láncolatban, azoknak bizony kell.
Kockázati biztosíték
Kockázatos termékre nyilvántartási számot csak akkor adnak ki, ha a kockázati biztosíték rendelkezésre áll. Hogy mekkora ez az összeg? Legalább a bejelentéssel érintett termék adó nélküli értékének 15%-a. Ha több jogcímen is kell adni biztosítékot, mert mondjuk több fuvarunk is folyamatban van, akkor folyamatosan figyelni kell a megelőző 60 nap eseményeit, de szerencsére ezt a rendszer magától számolja. A kockázati biztosíték teljesíthető elkülönített letéti számlára történő befizetéssel vagy pedig bankgaranciával. Jó hír, hogy mentesül a kockázati biztosíték adása alól az a cég, aki szerepel a minősített adózók adatbázisában, vagy pedig 2 éve működik és szerepel a köztartozásmentes adatbázisban, valamint a bejelentés időpontjában nem áll adószám-felfüggesztés alatt. Azt is érdemes tudni még, hogy ha valakinek a hónap utolsó 5 napján tartozása van a NAV-nál, akkor azt a biztosítékból automatikusan átvezethetik.
Nézzünk még néhány fontos technikai tudnivalót!
Először is a rendszer az alábbi oldalon keresztül érhető el: https://ekaer.nav.gov.hu/. Természetesen ügyfélkapus regisztráció szükséges ahhoz, hogy tudjunk rajta számot igényelni. Ehhez megfelelő az adózó vagy meghatalmazottja ügyfélkapuja is, és lehet adni aljogosultságokat közreműködő személyeknek is. Egy EKAER szám 15 napig él, tehát 15 napon belül az árunak célba kell érkeznie, hiszen a lepakolás dátumát is le kell benne jelenteni. Ugyanis az EKAER szám érvényességi ideje nem hosszabbítható meg. Viszont lehetőség van az érvénytelenítésére is, ha a fuvarozás meghiúsult. Bizonyos adatok időközben is módosíthatóak (termék súlya, értéke, gépjármű rendszáma). Egy közösségi termékbeszerzésnél ha euróban vagy más devizában van meghatározva a termék ára, akkor azt mindig az előző év utolsó napján érvényes MNB árfolyamon kell átszámítani forintra. A számot át a fuvarozó rendelkezésére kell bocsátani (bármilyen formában, akár e-mailen vagy sms-en keresztül is megtörténhet ez), hiszen a hatósági ellenőrzések az utakon történnek. Fontos tudni, hogy az EKAER rendszer össze van kapcsolva a HU-GO rendszerrel (figyelő kamerák és úttestbe épített érzékelők), a NÉBIH által üzemeltetett FELIR rendszerrel (vagyis hogy mely vállalkozók foglalkoznak élelmiszerrel) és természetesen a NAV teljes kockázatelemzési rendszerével is. A helyszínen intézkedő ellenőröknek pedig új intézkedési lehetőségeik vannak. Mivel kereskedelmi mennyiség csak számla, fuvarlevél birtokában szállítható, így a fuvarozót simán nyilatkoztathatják a termék tulajdonosára, az áru eredetére vonatkozóan. Az ellenőrzés során az egyéb fuvarozó, a címzett, az átvevő és a feladó is nyilatkoztatható, és amennyiben ezt megtagadják, vagy azt kockázati tényezők indokolják, akkor a szállítóeszközön akár azonnali hatósági zár is alkalmazható. Ha bejelentési kötelezettségünknek nem, vagy hibásan, illetve hiányosan tettünk eleget, akkor a be nem jelentett áru igazolatlan eredetűnek minősül és értékének 40%-ig terjedő mulasztási bírság szabható ki.
————————————————————————————————————————-
A fenti információ megjelenésének időpontja 2015.01.24., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.
A blogbejegyzés tartalma semmiképpen sem minősül adótanácsadásnak, az kizárólag segítséget nyújt számodra abban, hogy kiigazodj a felmerülő kérdésekben. Ha a saját vállalkozásodra vonatkozó egyedi kérdésed merülne fel, akkor érdemes eljönnöd hozzám egy konzultációra.