Skip to content

Pénztárgép „mizéria”

  • írta

kasszaGondolom már nem újdonság senki számára se, hogy közeleg a pénztárgépcserék végső határideje (2013. december 31.). Bár ki tudja hányszor fogják még addig módosítani a rendeletet, hisz háromszor már megtették… Köztudott az is, hogy az engedélyezési folyamat csúszik (valószínűleg nem véletlenül), ebből kifolyólag a gyártás is, meg hát azért több százezer gépet képtelenség is ilyen gyorsan legyártani. De nem tisztem a törvényalkotó szándékát minősíteni, inkább csak a legfontosabb lépésekről és szabályokról informálnék ebben a cikkemben. A legújabb módosítás következtében egyelőre nem kötelező megrendelést igazoló papírossal rendelkeznünk szeptember 1-je után, elegendő csak a kódot megigényelnünk az adóhatóságtól, és ezt bemutatni egy esetleges ellenőrzés alkalmával. Viszont legfrissebb hír, hogy szeptember 30-ig mindenkinek meg kell rendelnie a gépeket, mert október 1-je után már csak így kerülhető el a bírság.

Első lépésként tehát mindenképpen a PTGREG nyomtatványt kell beküldenünk az ügyfélkapun keresztül, melyen megigényeljük a kódot az online pénztárgéphez. A NAV erre elvileg 5 napon belül reagál, és megküldi részünkre. Ezt a nyomtatványt mindenkinek el kell tehát küldenie, akár szeretne támogatást igénybe venni akár nem. Ugyanis 50.000 Ft-os támogatást is igényelhetünk pénztárgépenként (max. 5 kasszáig), és azt is ezen a nyomtatványon keresztül kell megtennünk. Hogy kinek is jár támogatás? Támogatás csak cserére jár, tehát átalakításra vagy teljesen új gép vásárlására nem (mármint ha nem adom le a régi gépet). 500 millió forintos árbevétel alatti adózók igényelhetik, akiknek max. 1 millió forint lehet a NAV felé fennálló adótartozásuk, munkáltatóként levont adók tekintetében (tehát ami a munkavállalók bruttó béréből vonunk, úgy mint SZJA és járulékok) pedig 10.000 Ft-nál kevesebb hátralékuk lehet csak az igénylés napján.

Ha megvan a kódunk, kezdhetünk pénztárgépet keresgélni. Szerencsére most már azért lehet olcsóbban is vásárolni mint 200 ezer forint (ezek voltak az első hírek és amit hivatalosan is láttam hirdetni), de érdemes jól szétnézni és kivárni, hátha lesz ez még olcsóbb is a gépek engedélyezésének folyamatával. Azt azért tartsuk szem előtt, hogy a gépek szállítási határideje 2-3 hónap, és december 31-ig üzembehelyezett géppel kell rendelkeznünk, különben búcsút inthetünk az állami támogatásnak is. Mindenesetre javaslom, hogy csak ellenőrzött forgalmazótól vásároljunk. Listájuk ezen a linken található: http://nav.gov.hu/nav/adatbazisok/penztargep_taxameter_szervizek, az érvényes műszerészi és plombanyomók adatai pedig itt: http://nav.gov.hu/nav/adatbazisok/muszeresz_igazolvany_adatok 

Amikor eljutunk a vásárlásig, akkor átadjuk a NAV igazolását a kódunkról, amit a szervizes leellenőriz, és beüzemeli vele az új pénztárgépet. Ha kaptunk támogatást, akkor a bruttó árral szemben nekünk 50.000 Ft-tal kevesebbet kell kifizetnünk, és a támogatást maga a szerviz fogja majd utólag megigényelni. Szerencsére ez jól ki van találva, mert ha megigényeltem a támogatást, de soha nem veszek pénztárgépet, akkor nem is lesz igénybe véve a támogatás, tehát nem lesz jogtalan támogatásigénylésem.

Az adóhatóság oldalán elég részletesen fent van minden amit az online pénztárgépekkel kapcsolatban tudni kell, érdemes tanulmányozni ezt a linket. Már csak azért is, mer sűrűn-sűrűn módosítják is. Mindenesetre a PTGREG nyomtatvány kitöltése nem egy egyszerű mutatvány.  Mivel államháztartási támogatásról van szó, tele van mindenféle nyilatkozattal, amiről a támogatásos rendelet nem is beszél. Magam is megküzdöttem a kitöltéssel első alkalommal, többször konzultáltam a NAV-val telefonon, tehát mindenképpen szakember segítségét javaslom igénybe venni hozzá. Ha bármilyen kérdése van ez ügyben vagy csak nem boldogul a nyomtatvánnyal, hívjon bátran a 30/686-5852-es telefonszámon vagy küldjön egy e-mailt az info@edol.hu-ra vagy nyugodtan köszönjön rám Skype-on! 

 ————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2013.08.24., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés azóta nem frissült.

A blogbejegyzés tartalma semmiképpen sem minősül adótanácsadásnak, az kizárólag segítséget nyújt számodra abban, hogy kiigazodj a felmerülő kérdésekben. Ha a saját vállalkozásodra vonatkozó egyedi kérdésed merülne fel, akkor érdemes eljönnöd hozzám egy konzultációra.