Skip to content

Új EU-s áfa törvény

  • írta

Mint már arról korábbi bejegyzéseimben is írtam, 2015. január 1-jétől igencsak megbonyolították a digitális kisvállalkozások életét az új EU-s áfa törvénnyel.

EU-s áfa

Eredetileg az EU csak a nagy online vállalatokat (pl. Google, Facebook) szerette volna nyakon csípni azzal a szabályozással, hogy a digitális termékekre (pl. e-bookok, videók, MP3-ak, applikációk, online tanfolyamok stb.) magánszemély vásárlók esetén ne a cégek székhelye szerinti országban kelljen megfizetni az áfát, hanem a vevők országában. Viszont az eredeti ötlet kipattanása óta elég sok idő eltelt, és ez a piac is nagyon megváltozott. Megjelentek ugyanis az online kisvállalkozók, akik otthonról az internet segítségével fejlesztik ici-pici mikrovállalkozásukat. Például anyukák árulnak letölthető szabásmintákat az Etsy-n, tanácsadók online tanfolyamok keretében végeznek távoktatást, informatikusok fejlesztenek mobil applikációkat szerte az EU-ban. Tehát szembesültünk ezzel a nemzetközi szintű problémával, ami számos kisvállalkozás mindennapjait nehezíti meg azóta is. Pont ezért létre is jött egy EU VAT akciócsoport, akik egész Európából próbálják összefogni az érintetteket, és elérni a döntéshozóknál, hogy sürgősen változtassanak a szabályozáson, illetve próbálják minél több emberhez eljuttatni az információt, hogy miről is van szó.

Nézzük a problémát kicsit mélyebben. A NAV állásfoglalása szerint ugyanis ez nem csak az áfásokat, hanem az alanyi menteseket is érinti. Tehát aki eddig áfa nélkül számlázott belföldi vevőinek, az most egy külföldi magánszemély vásárló esetén kénytelen felszámítani a külföldi ország áfáját. Persze aki meg 27%-os áfával adja digitális termékeit, ott egy külföldi vásárló még jobban is jár, hisz olcsóbban kaphatja meg ugyanazt a terméket/szolgáltatást (köztudott ugyebár, hogy nálunk a legmagasabb az áfa mértéke az EU-ban). Viszont mi magyarok, meg drágábban kapjuk mostantól az ilyen jellegű külföldi dolgokat.

De ez még mind semmi! Az egésznek az adminisztrációja egy úgynevezett Mini Egyablakos Rendszeren (rövidebb nevén MOSS) keresztül bonyolódik, ami egyelőre még nem működik tökéletesen (mint azt már annyiszor megszokhattuk egy-egy újdonság bevezetése kapcsán). Mindenesetre regisztrálni már február óta lehet, ezt az ügyfélkapus adatok megadása után itt lehet megtenni: https://moss.nav.gov.hu/. Készítettem hozzá egy lépésről-lépésre útmutatót is, amit itt találsz: http://szampatikus.hu/moss-rendszer-hasznalata/ Magyarországi székhelyünk esetén az EU-s sémát kell kiválasztani, utána pedig meg kell adni a vállalkozás adatait. Fontos, hogy meg kell adni a weboldal címet is, ahol végezzük a tevékenységünket, ahol a rendelés zajlik, illetve egy élő telefonszámot is. Ez utóbbin vissza is fognak minket hívni, hogy ellenőrizzék, tényleg élő ember regisztrált-e be a rendszerbe. Utána negyedévenként kell küldeni a bevallásokat országonkénti bontásban, külön-külön amennyi áfa feléjük keletkezett. Majd ezek után már csak annyi teendőnk marad, hogy elutaljuk egy központi számlaszámra euróban a teljes áfa összegét.

Egyelőre a tapasztalat azt mutatja, hogy az első negyedévre sajnos nem lehet bevallást beküldeni, mert csak április 1-jétől aktiválták a cégek regisztrációit. Illetve ami még problémát okozhat a témában az információhiányon kívül az, hogy a szoftveresek sincsenek kellőképpen felkészülve erre a szabályozásra. A könyvelő programok nem tudják és talán nem is akarják kezelni a dolgot, a számlázó programoknál viszont én már találkoztam olyannal, amelyiknél szépen meg lehet adni a különféle áfa mértékeket.

Remélem ez a cikk is hozzájárul ahhoz, hogy minél több emberhez eljussanak ezek a fontos információk, amelyek mellett sajnos nem mehetünk el szó nélkül.

UPDATE:

2019. január 1-jétől már nem lesz kötelező a MOSS rendszert alkalmazni azoknak, akiknek az ilyen típusú bevétele sem a tárgyévben, sem pedig a megelőző évben nem éri el a 10.000 EUR-t (3.100.000 Ft). Hanem a saját áfa szabályaink szerint írhatjuk a számlát.

2021. július 1-jétől a rendszert kiterjesztik a közösségen belüli távértékesítésre is, azaz a fizikai termékekre is! Ezzel egyidejűleg megszűnik a MOSS rendszer, és helyébe lép az OSS. Az értékhatárba pedig bele kell számítani a digitális és a fizikai termékek értékesítéséből származó bevételt is, illetve a NAV-os tájékoztató szerint innentől ez az egész már nem csak a távolról is nyújtható szolgáltatásokra (előbb említett digitális termékek), hanem minden szolgáltatásra kiterjed.

Tehát a mostani TIPP: Alanyi adómentesként egyértelműen azzal jársz jobban, ha nem regisztrálsz a MOSS rendszerbe, vagy ha eddig benne voltál, akkor kezdeményezed a kilépésedet. Viszont az áfásoknak érdemes benne maradni! Hogy miért? Mert aki áfás és bruttóban határozta meg az árait (magánszemélyek felé ez ugye általában így szokott történni), az biztosan kedvezőbb áfát fizet külföldre, hiszen a magyar 27%-nál csak alacsonyabb kulcsok vannak a többi EU-s tagállamban. 😉

Hogy hogyan kell helyesen számlázni az online tanfolyamokat, arról ebben a bejegyzésemben írtam.

————————————————————————————————————————-

A fenti információ megjelenésének időpontja 2015.05.03., ezért előfordulhat, hogy a jogi háttér megváltozása miatt már nem időszerű, vagy téves. A bejegyzés 2021.06.21-én frissült.

A blogbejegyzés tartalma semmiképpen sem minősül adótanácsadásnak, az kizárólag segítséget nyújt számodra abban, hogy kiigazodj a felmerülő kérdésekben. Ha a saját vállalkozásodra vonatkozó egyedi kérdésed merülne fel, akkor érdemes eljönnöd hozzám egy konzultációra.